Wednesday, July 20, 2011

Perjuangan Islam VS Perjuangan Melayu

Ketika saya menyemak semula bahan-bahan usrah lama saya yang pernah saya catat di dalam medan kampus dahulu, terselak satu catatan kisah ghulam al-dakwah dalam satu hadith yang panjang. Kisah ghulam al-dakwah atau juga terkenal dengan kisah ashabul ukhdud ini menceritakan seorang remaja yang diprojekkan oleh kerajaan yang ada pada masa tersebut atas tujuan mengekalkan  kekuasaan pemerintahannya dengan bertulang belakangkan sihir. Suatu hari, apabila ahli sihir istananya yang sudah tua dan uzur, maka dicadangkan kepada raja agar mencari seorang penggantinya dari kalangan remaja agar kuasa pemerintahan itu dapat terus bertahan. Lalu seluruh negeri mencari pemuda yang dikendaki dengan ciri-ciri yang telah disebutkan oleh ahli sihir tua itu. Maka bertemulah dengan seorang pemuda yang telah diprojekkan untuk menyambung kesinambungan ilmu sihir yang dimiliki oleh ahli sihir tersebut. lalu anak muda ini diminta untuk menuntut ilmu sihir bersama orang tua di suatu tempat. Namun dalam masa yang sama, remaja ini turut mempelajari agama tauhid dengan seorang pendeta. Setelah diringkaskan ceritanya, maka terserlahlah kebenaran ilmu pendeta yang mengajarkan agama tauhid tersebut dan pemuda tersebut dimurkai oleh pihak istana.


Setelah agak alam saya membaca kembali nota tersebut dan membelek potongan hadith yang diriwayatkan oleh Imam Muslim dalam sahihnya, riwayat imam Ahmad dalam musnadnya dan riwayat imam Timizi dalam Kitab Sunannya, saya merasakan seolah-olah ada persamaan dengan apa yang berlaku di depan mata kita hari ini.


Semalam juga ketika saya membaca beberapa artikel dari beberapa laman web dan blog, terakses saya dengan satu laporan berita tentang tawaran UiTM yang ingin menawarkan anugerah Ibrahim Ali kepada pelajarnya. Anugerah yang bernilai RM5000 sumbangan Ibrahim Ali sendiri dengan meletakkan beberapa syarat-syarat tertentu. saya cuba nyatakan syarat-syaratnya yang saya petik dari harakahdaily.net:


  1. Menjadi pemimpin persatuan yang berdaftar dengan Bahagian Hal Ehwal Pelajar & Alumni seperti persatuan kebudayaan, kesenian Melayu atau persatuan kebangsaan lain yang dianggap cemerlang dan berkesan di dalam atau di luar kampus.
  2. Menjadi pemimpin atau jawatankuasa yang memperjuangkan bangsa dan budaya di luar kampus seperti GPMS, ABIM, PERKASA, GAPENA.
  3. Mendapat pengiktirafan dari badan-badan di luar UiTM.
Idea ini juga lahir daripada beliau sendir selaku pngerusi PERKASA. 

PEJUANG BANGSA VS PEJUANG AGAMA

Saya secara jujurnya menyambut baik penyampaian dan penguniaan anugerah tersebut dan ia merupakan suatu dorongan untuk mahasiswa terus giat  melibatkan aktiviti mereka dalam arus masyarakat walaupun sekadar menjadi pimpinan mahasiswa. mahasiswa hari ini dikatakan lesu dan hanya sibuk atau menyibukkan diri mereka dengan aktiviti tak menguntungkan. sesetengan mahasiswa yang sudah pun menamatkan pengajian mereka tak mampu untuk masuk dan melibatkan diri dengan masyarakat kerana kurangnya latihan di medan kampus sebelum itu. Namun, apa yang menjadi persoalannya ialah tatkala banyak anigerah-anugerah yang diberikan kepada pejuang-pejuang atas nama bangsa, di mana peranan kerajaan atau lebih khusus lagi pihak institusi pendidikan untuk memberikan galakkan dan motivasi kepada pejuang-pejuang agama. Memang bukan itu sewajarnya didambakan. Tetapi sekurang-kurang ada check and balance antara kedua-dua unsur ini. Ada imbangannya. Jelas hari ini kita melihat pihak kerajaan lebih cenderung memberikan galakan ke arah memartabatkan melayu. Sedangkan masih banyak pembelaan Islam perlu diberikan kepada setiap lapisan masyarakat. banyak tokoh-tokoh agama dan profesional yang banyak menyumbangkan kepada kestabilan dan kemakmuran negara, tetapi mereka lebih banyak dilihat sebelah mata. Sebaliknya yang belaku dan apa yang lebih merisaukan lagi apabila pemimpim melayu sendiri melihat melayu hanya pada sudut pandang keseniannya sahaja. Lihat sahaja anugerah yang disediakan kepada para-para artis kebudayaan yang kononnya memperjuangkan seni melayu sedangkan ada di antaranya yang merosakkan imej Islam itu sendiri.

IBRAHIM ALI DAN PERKASA

Pada saya mungkin pihak UiTM bersetuju untuk menawarkan anugerah ini kepada pelajar-pelajarnya kerana melihat kepada sumbangan Ibrahim Ali kepada melayu di Malaysia. Mungkin itu benar atas sebab beliau adalah pengasas Perkasa sebagai platform memperjuangkan melayu dan selalunya lantang memperkatakan tentang melayu. Tetapai, banyak kenyataan-keanyataan beliau yang lansung tidak ada kepentingan dan keuntungan untuk Islam. Ucapannya yang bersifat racist penganjuran perhimpunan bersih 2.0 sewajarnya dilihat mampu menggugat perpaduan kaum yang cuba digarap Perdana Menteri dalam agenda 1 Malaysia. Ibrahim Ali adalah individu kontroversi. 

MELAYU DAN PERJUANGAN ISLAM

Memperjuangkan melayu bukan suatu yang salah. Hakikatnya setiap bangsa mempunyai rasa punya dan sayang kepada bangsanya. Itu tidak ada masalah. Melayu sekiranya dilihat dengan kelarangka yang lebih luas lagi, ia tidak hanya tertumpu kepada batang tubuh melayu itu sahaja. Bahkan melayu amat sinonim dengan Islam itu sendiri. Sewajarnyalah antara perkara yang perlu diberikan perhatian dalam penganugerahan anugerah tersebut ialah bagaiman konsistennya pelajar tersebut mempertahankan Islam dan menyampaikannya kepada masyarakat. Sebagai sebuah institusi pendidikan yang dikatakan membela masyarakat bumiputra, sewajarnya tindakannya mengambilkira nilai ilmu dan intelek. Jangan disebabkan ada unsur-unsur kepentingan peribadi seseorang, sebuah institusi pendidikan yang gah memperjuangkan ketamadunan ilmu dan telah banyak mengeluarkan tokoh-tokoh intelektual berwibawa sebelum ini dilihat dengan label yang tidak sepatutnya.

1 comment:

  1. mau juga jadi pejuang dusun..tapi..apakan daya,,ia tak kekal..Allah tak tengok pun nilaian bangsa..Dia tengok iman TAQWA jak..huhu..buang masanya pejuangkan bangsa...bule ka kata gini?^^

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...