Monday, April 4, 2011

AMATI SARANAN AL-QURAN: Surah al-Hujurat Ayat 6

Wahai orang-orang Yang beriman! jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum Dengan perkara Yang tidak diingini - Dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) - sehingga menjadikan kamu menyesali apa Yang kamu telah lakukan(al-Hujurat: ayat 6)


Peristiwa penyampaian berita palsu tanpa usul periksa sudah lama berlaku sejak zaman kerasululan nabi Muhammad s.a.w. Namun segala apa yang terpapr melalui dada sirah Rasulullah s.a.w. adalah cerminan agar umat manusia sepanjang zaman mengambil nilai dan bersedia tadabbur dengan apa yang dibentangkan dalam al-Quran. Berpegang dengan sikap berhati-hati dalam manyampaikan berita juga menerima berita adalah menjadi pegangan orang-orang yang beriman. berita yang datang seharusnya disiasat terlebih dahulu sebelum dijadikan bahan bicara dan pegangan. Hal itu sangat tidak sesuai dengan amalan orang yang beriman. 


FITNAH SEBAGAI SENJATA MEMENANGI POLITIK 


Sekiranya kita melihat di dada-dadah akhbar utama hari ini, kekecohan hanya banya tertumpu kepada berita tersebarnya fitnah video lucah yang membabitkan pemimpin tertinggi Parti Keadilan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim. Riuh rendah jadinya seluruh Malaysia bahkan dunia turut membicarakannya. Semuanya bercakap dengan penuh spekulasi tanpa tahu-menahu hujung pangkalnya. Punca dengan datang  beberapa orang yang digelar sebagai Datuk T membawa berita yang belum dipastikan kesahihahannya. Takkan pemimpin-peminpim Malaysia dah mati kutu dan mencari modal politik mereka. Dalam ayat tersebut Allah menyatakan perkataan orang fasik yang membawa berita tersebut. So, siapakah fasik dalam Islam ni? Di sini saya bawakan sedikit perbincangan tentang pengertian istilah ini:


Pengertian fasik: Fasik ialah orang yang keluar dari garis panduan Islam. Mengikut takrifan syarak, fasik ialah orang yang tidak mentaati Allah dan mengerjakan dosa-dosa besar atau mengerjakan dosa-dosa kecil secara berkekalan. fasik terbahagi kepada tiga peringkat:



  1. Peringkat pertama: melakukan dosa besar secara sekali sahaja. selepas dia melakukan perbuatan tersebut, dia merasa bersalahdan tersangat menyesal terhadap perbuatannya itu.
  2. Peringkat kedua: Melakukan maksiat atau dosa besar dengan bersungguh-sungguh dan sepenuh hati.
  3. Peringkat ketiga: Melakukan maksiat atau dosa besar di dalam keadaan berterusan, di samping itu dia menganggap betapa buruknya dosa besar yang dilakukannya itu.

Penyebaran bahan lucah adalah salah dari sudut agama dan juga menyalahi perlembagaan negara. dahulunya pemimpin-pemimpin negara dikatakan banyak terlibat dengan pelbagai kegiatan rasuah dan lain-lain kerja yang bersifat pecah amanah. Kini budaya baru dalam era kepimpinan baru 1 Malaysia pula, ada trend baru yang menjaja budaya fitnah dan seks sebagai suatu yang boleh dikongsi dan diperdebatkan secara terbuka. Apa dah jadi dengan negara kita ni. Walhasil, yang menuduh dan menfitnah sibut dengan penjelasan untuk mengukuhkan fitnahnya itu, yang difitnahkah pula terpaksa memerah otak menjawa pelbagai tohmahan yang dibuat. Siapa yang menjadi mangsa....rakyat yang terpaksa menanggungnya dek kerana kesibukan pemimpin atasan yang sibuk dengan urusan-urusan tersebut sehingga tak sempat menjaga kebajikan rakyat secara sepatutnya. bahkan rakyat juga akan terdidik dengan budaya kotor tajaan pemimpim-pemimpin mereka yang fasik itu...

Saya terkesan dengan satu kenyataan ahli akademik terkenal iaitu Dr. Abu Hassan Hasbullah, Pengasas Pusat Kajian Zentrum; beliau menyebut: "masyarakat kita telah diajak untuk melakukan kebiadaban terhadap sesama manusia dengan merayakan segala macam kebodohan, pekunahan dan kesakitan hingga kita sudah tidak percaya kepada keimana dan kebaikan". tambahnya lagi, "tidak timbul siapa yang bersalah, tetapi moralnya siapa yang menyebarkanya kerana ianya bertentang dengan perintah Allah s.w.t.".

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...